The Shining (Stephen King) - 42 de ani de la publicare


28 ianuarie 1977. Atunci a fost publicat romanul The Shining, cel mai apreciat roman al lui Stephen King, maestru al genului horror.

The Shining e cartea pe care aș vrea să o recitesc mai des. În schimb, filmul bazat pe carte l-am văzut de atât de multe ori încât mai am nevoie de o pereche de mâini ca să pot număra pe degete de câte ori l-am văzut. 


Cadrul și personajele sunt influențate de experiențele personale ale lui King, vizita la Hotelul Stanley în 1974, cât și recuperarea acestuia din cauza dependenței de alcool. Romanul a fost urmat de un volum doi, Doctor Sleep, publicat în 2013.
 Romanul se axeaza pe viata lui Jack Torrance, un scriitor aspirant și recuperator alcoolic care accepta o pozitie de îngrijitor pe timpul iernii al hotelului istoric Overlook din Colorado Rockies. Familia lui îl însoțește în această slujbă, Wendy, soția sa și tânărul său fiu, Danny Torrance, care posedă "strălucirea".


După ce a scris Carrie și Salem's Lot, ambele situate în orașe mici din statul Maine,  zona de origine a sa, King a căutat o schimbare pentru următoarea carte. "Am vrut să petrec un an departe de Maine pentru ca următorul meu roman să aibă un alt fel de fundal". Așa că a deschis un atlas al SUA pe masa de bucătărie și a indicat în mod aleatoriu o locație care sa dovedit a fi Boulder, Colorado.

Pe 30 octombrie 1974, King și soția sa, Tabitha, s-au cazat la hotelul The Stanley din Estes Park, Colorado. Erau singurii doi oaspeți la hotel în acea noapte. "Când am sosit, se pregăteau să se închidă pentru sezon și am ajuns singuri în locul acela - cu toate acele coridoare lungi și goale".  Au verificat  camera 217 despre care se spune că este bântuită. De aici vine camera 217 din carte.
Cei doi au luat cina în acea seară în sala mare de mese, complet singuri. Li sa oferit o singură alegere pentru cină, singurul meniu disponibil. Muzică muzicală orchestrală se auzea doar pentru ei. "Cu excepția mesei noastre, toate scaunele erau ridicate pe mese, așa că muzica se auzea în hol era ca și cum Dumnezeu ma pus acolo să aud și să văd acele lucruri. Când m-am dus să dorm în acea noapte, am avut toată cartea în mintea mea ".

După cină, soția sa a decis să se întoarcă, dar King a făcut o plimbare în jurul hotelului gol. El a ajuns în bar și a fost servit cu băuturi de către un barman numit Grady.

"În noaptea aceea, am visat că fiul meu de trei ani alerga pe coridoare, se uita înapoi peste umăr, cu ochii largi, țipa. Era urmărit de un furtun de incendiu, m-am trezit cu o smucitură extraordinară, transpirând peste tot, la un centimetru de cădere din pat, m-am sculat, am aprins o țigară, m-am așezat într-un scaun uitându-mă pe fereastră la Rockies, iar până când țigara a fost terminată, am avut structura cărții fixată în minte." - Stephen King


Acesta recunoaște că a avut mai multe surse de inspirație, printre care autori precum  Ray Bradbury, Shirley Jackson, Edgar Allan Poe, Robert Marasco. 

Titlul cărții este inspirat din melodia Instant Karma a lui John Lennon pentru versul "We all shine on". 


Romanul a fost adaptat într-un film cu același nume din 1980, regizat de Stanley Kubrick. Deși King însuși rămâne dezamăgit de adaptare, criticând modul în care s-a prezentat tema cărții și personajul lui Wendy. 
Oricum, filmul este considerat unul dintre cele mai bune filme de groază făcute vreodată. 

Romanul a fost, de asemenea, adaptat la o mini-serie de televiziune, care a avut premiera în 1997. Stephen King a scris și a monitorizat îndeaproape realizarea seriei pentru a se asigura că a urmat narațiunea romanului.


“Sometimes human places, create inhuman monsters.” 
― Stephen King, The Shining

“The world's a hard place, Danny. It don't care. It don't hate you and me, but it don't love us, either. Terrible things happen in the world, and they're things no one can explain. Good people die in bad, painful ways and leave the folks that love them all alone. Sometimes it seems like it's only the bad people who stay healthy and prosper. The world don't love you, but your momma does and so do I.” 
― Stephen King, The Shining

“The tears that heal are also the tears that scald and scourge.” 
― Stephen King, The Shining

“We sometimes need to create unreal monsters and bogies to stand in for all the things we fear in our real lives.” 
― Stephen King, The Shining

“She had never dreamed there could be so much pain in a life when there was nothing physically wrong. She hurt all the time.” 
― Stephen King, The Shining



O carte must read de orice fan al genului horror! Și filmul la fel, lăsând la o parte opinia lui King, Jack Nicholson în rolul lui Jack e mai mult decât perfect!
Voi ați citit/văzut The Shining? 

Surse:
poze via pinterest
info via goodreads & wikipedia



Comentarii